Isnin, 13 Julai 2009

Hanie Arissa say...Hanya Ingin Kau Tahu

"PART 1"

"Napa la hari ni aku boring sgt ni"Aku bermonolog sendiri. kalau aku ada "boyfriend" kan best leh dating cam aleeya tu,tp aku ni kata tak cantik.tp kira cantik gak la ala2 Irma Hasmie lg tau hehehehe..perasan la plak aku ni.Ambil bakul, masuk dalam, bakul dan bawak sendiri hehehehehe....berangan la plak aku ni,padahal aku kena abiskan tugasan nk kena hantar esok ni,tp aku tak ada mood dah nk wat tugasan ni. Alamat kena tangguh la lagi keja aku ni.His...his...pemalas btul la aku ni.Apa nk jawab dgn lecture esok ni.Aku kena siapkan malam ni gak. Aduhai....mampus aku.

pukul 7.30 pagi:

kring...kring....kring...kring...kring...."bunyi jam di depan meja belajarku berbunyi setiap detik"

"eeeeeee......ni mesti kes bunyi handphone "Tina gendut" tu bunyi lg ni,cis! kacau aku tido la,dah la

bunyi cam bunyi telefon rumah aku jak.Kacau betul la aku tgh mimpi "Prince Charming" aku ni.Tiba-tiba ada tangan mengacau tido aku,aku tepis je tanpa sedar. Aku bingkas bangun dan aku terkejut ada orang di sebelahku sedang membelai pipiku dengan tersenyum sumbing lagi. bila dia tersenyum mata dia terjuling melihatku. ha..........

Aku bangun dan terus teriak alah2 tarzan gitu.

Ha.......tlg ada "hantu juling"."Aku terus berlari keluar dari bilik dan terus berteriak seperti terlihat

hantu.dan dengan itu aku terdengar suara yang aku kenali ketawa terdekah-dekah melihat telatah ku apabila ku terkejut dari tidur tu. Cis! celaka punya kawan nasib la aku tak mati terkejut pagi2 ni.hehehehe malu gilak aku di tertawakan oleh kawan2 ku nasib la "best friend aku" kalau tak dah aku balas

dendam, bom satu persatu kengkawan aku ni cam kat palestin tu hahahahaha....tp lucu la plak bila aku fkir

aku lari lintang pukang pagi2 ni. Hehehehe...tu la semalam aku tengok cerita hantu sorang2 padahal aku

kena siapkan tugasan aku tu. Nasib la kelas aku petang ni jd sempat lagi la aku siapkannya untuk dihantar

petang ni."Aku bermonolog sendiri".

pukul 5.30 petang

Aku terus balik ke asrama setelah tamat kuliahku. Hari ni aku balik sorang diri sbb Aleeya abiskan

masanya di library dengan Shahril untuk menghabiskan tugasan 'asigmentnya"sambil2 dating la tu.

emmm....aku je la takda pakwe padahal aku dah tahun ke-2 di UMS ni.Ntah apa la mandrem yang terkena aku ni ya. Apalah nasib aku ni ,”Aku ni kira cantik apa,tp yang peliknya takda plak suka aku ni. kecian aki kan takda sorang pun yang usha aku ni ,tgk je la si Tina Gendut tu ada gak balak dia walaupun dia chubby tau. Emm....jeles aku tau.

selepas 5 tahun

"Izzah tlg aku leh tak"tersengih2 Hakimie depan aku, ni mesti takda kerja lain suh aku cover kerja dia

la ni,wat geram aku je"

"Ha ko ni apahal tersengih2 cam kerang busuk,kang aku ketuk ko dengan bebola kristal aku ni bru ko tau.

Aku mengajukan 'bebola kristal' yang Aleeya berikan aku sebelum dia bertolak ke luar negara sambung

belajar bersama Shahril,pendek kata di mana ada Aleeya di situ la ada Shahril gak, tp kini mereka dah berkahwin dulu sebelum melanjutkan pelajaran mereka."

"Hoi! berangan ke?Aku punya mamat hensome kt depan ko ni,ko leh berangan plak. Emm...ni mesti ko berangan kawin dgn aku ni kan.hehehehe....Hakimie siap kenyit mata kt aku.Cis! mamat sorang ni ada hati plak nk "join' masuk dlm angan aku.Sori la bbyk tak dapek la nk nolong.Hahahaha...."

"Oit ko ni kalau tak kacau org tak leh ke? Ko pegi la tempat lain kacau bunga kat taman cheras ke,bunga

kat pasu depan rmh aku ke, ni tak kacau aku jak la.Aku tau la aku ni 'bunga kembang mewangi'tp jgn la

ganngu bunga ni sbb bunga ni berduri faham!!!....

"Fuyoo....fower ayat tu"kata Hakimie kepadaku"

"Em...camni la cik "Bunga Kembang Mewangi'aku ni nk mnta tlg ko buatkan pantauan kt tmpt aku tu,hrini

aku nk balik awal la mak aku tu tgh sakit plak,aku risau plak jd apa2 kt mak aku tu, ko leh "cover"

aku kan.Please...my dear...Izzah." Hai cam merayu kt awk dia plak.

"Mmm...ok la. Tp janji balik nti ko kena belanja aku k."Aku kesian plak bila dia ckp cmtu kt aku,rasa

sedih plak bila Hakimie katakan mak dia sakit lagi. Aku memang tau mak Hakimie selalu kuar masuk

hospital gara2 penyakit kanser payudara.Tu pun aku tau sbb Hakimie selalu ambik cuti balik kampunnya."

"ok." Siap buat tanda label 'o' lg kt tangan sambil kenyit mata kt aku."

Keesokkan Pagi.

"Heboh sana sini mengatakan ada CEO baru bagi menggantikan Tuan Ismail,kerana Tuan Ismail ingin pencen

dari kesibukan kerjanya setiap hari.Beliau ingin tumpukan kehidupan akhiratnya dan ingin terus

membahagiakan isterinya yang setia bersamanya sepanjang hidupnya.Baiknya "big bos" aku ni bertuah

isterinya."

"Alamak aku dah lambat ni. Tu la ni semua keja c Asmah la ni buat aku bertambah lambat,padahal aku dah

kuar awal dah harini,kalau keta c Asmah tu tak pujuk2 aku hantarkan dia pegi keja takda la lambat camni

dah la lambat, keta aku plak buat hal ni. Aduh time camni la ko nk rosak "gedeboi" wat geram aku jak."

(gedeboi tu nama keta aku ni sbb masa aku beli tu,aku terlatah dpan chubby yang jual keta tu.Hehehe...

kenangan aku bli keta tu...siot...)padahal keta Myvi "second hand" je aku bli ni.hehehehe...."

"sial! bodoh! eeeee....wat geram aku jak ko ni gedeboi,asyik rosak jak." Aku memaki hamun keta aku

sendiri.

"Aduh camne ni...aku ada mesyuarat harini...Dumm...Dumm.....(Bunyi dentuman langit tu bermakna nk hujan

la ni).Aduh masak aku kali ni.Abis la aku kena "sound" oleh bos baru aku nti sbb datang lewat di hari

pertama dia bekerja harini."

"Aku tak berputus asa menahan teksi.Tp semua penuh maklum pagi2 camni semua org nk pegi keja.Tp

akhirnya aku dapat gak teksi."Pakcik Jalan Kinabalu ye..."

"Baik Nak."

"Aku tiba gak di bangunan Holdings Permata tempat aku bekerja. Aku terus meluru masuk ke pintu lif

sehingga terlanggar sorang mamat ni."Ops! sori Encik say...saya...tak sengaja sbb tak tgk2 org td sbb

saya nk cepat Encik." Aku malu sbb terlanggar Jejaka tu,nasib la dia tak marah aku. "jejaka tu berkata

emmm...takpe saya pun tak nampak awak td."

"Emmm...aku hanya tunduk kepala menahan malu punya pasal terlanggar jejaka tu.Aku btak melihat wajahnya

kerana aku malu bersua muka degan jejaka tersebut sbb aku,melihat keadan aku yang basah2 ni kan dia

cakap apa plak kt aku."

"Cik dah sampai"Aku leka mengelap bajuku yang basah dek hujan td."

"Ops! aku lihat pintu lif terbuka...aku terus meluru kuar dari lif tu tanpa menoleh2 lagi.Tanpa ucapan

apa2 kat jejaka td.Emm...lantak la aku tak kenal dia gak"Aku berkata sendirian.

"Aku terus masuk dalam bilik mesyuarat. Kini semua terpandangkan ke wajahku yang serba serabai ni.Dah

la baju aku lencun oleh hujan kat luar td,dengan tudung aku ni,aku rasa dah ala2 lilit2 tuala kat

leher agaknya."

"Em....cik Izzah you a late for twenty minutes" any something to happens for you.....Tak sempat Datuk

Ismail berkata aku terus mengucapkan maaf sbb terlewat."Aku tak tau betapa malunya aku di depan semua

yang hadir di mesyuarat ni. Namun aku sedar ada yang geleng2 kepala dan ada gak mencebik muka meliha-

ku dalam keadaan yang "serabai" ni.Emm...siap ko Asmah balik rumah aku tak nk masakkan untuk ko lagi,

sbb ko la aku tanggung malu camni...(dalam hati berteriak Asssmmaahhhhhhh......siap ko)."Aku segera

duduk di sebelah kak Liya,dan kak Liya bertanya berbisik2 kenapa aku lewat datang sedangkan katanya

telah memberitahu aku berulang kali tentang mesyuarat tergempar untuk pemberitahuan siapa CEO baru

Holdings Permata pada hari ini."Aku isyaratkan jari telunjuk ke arahnya saja sbg tanda jawapanku

kepada kak Liya."

"Semua aku lihat khusyuk mendengar hujahan Datuk Ismail untuk terakhir kalinya sebelum beliau bersara.

Semua ketawa bila Datuk Ismail siap bergurau kepada yang mendengar dalam Majlis Mesyuarat terakhirnya.

Emm....camtu la Datuk Ismail walaupun beliau tegas dengan pekerjanya namun beliau di senangi semua

pekerjanya kerana sifatnya yang sering buat lawak bila kelapanngan.seperti hari ini,beliau membuat

kami semua turut ketawa dengan lawaknya.(hehehehe...terfikir gak Datuk ni leh masuk raja lawak ni).

"Aku tercari2 gak sapa la gerangan CEO baru kami nanti. Aku lihat di hujung meja tu berdekatan dengan

Datuk Ismail. Emm...agaknya tu kot tp aku kurang jelas la plak bila ada yang menghalang pandangan aku.

Aduh potong stim betul la minah ni gedik ni,leh plak halang2 aku pandangan aku ni.Emmm...ni mesti

takda kerja lain nk usha "Big Bos" baru la tu...mmm...kaki bodek dan kaki...kaki...ntah kaki apa...

mmm....kaki dia la hahahahaha....sebal dengan minah gedik tu...mentang2 la di kabarkan CEO yang

gantikan Datuk ismail tu di katakan hensome dan anak saudara Datuk Ismail,tal lain la tu nk mengedik.

padan la dengan nama dia Nani gedik(nama sebenar Tengku Hanani)(alah2 "princess" konon seperti yang

di warwarkan mamat2 dalam pejabat ni.tau2 jak la Nani tu kategori seksi giler ni, boleh mencairkan

mamat2 yang melihatnya. Biasa la lelaki mesti nak yang seksi2 giler ni.Satu perkara lagi mamat2 di

pejabat ni kononnya la dia ni ada keturunan kerabat2 la konon...ntah la bagi aku dia tetap gedik

hahahaha....sbbnya kalau alah2 princess takda la cam dia tu perasan je lebih,alah2 ayu konon.peh..."

hahahaha...tp bukan aku yang cakap ya...tu kak Liya dan rakan2 sepejabat aku yang cakap."walaupun

kadang2 aku join gak dorang gosip2 pasal minah ni hahahaha....tp yang aku tak puas hati kenapa la

Nani ni dengki sangat kat aku padahal aku tak penah nk buat jahat kat dia. Tp kata Kak Liya sebagai

setiausaha kepada Datuk Ismail tu kata,c Nani tu selalu masam mencuka bila aku di arahkan masuk

bilik Datuk Ismail baginya aku bodek bos kononnya. Emm...bagi aku Datuk Ismail tu cam bapak aku

sbb beliau ambik berat pasal aku. Aku jadi terigat plak kat arwah abahku."

"Ok, let introduce to CEO in future at Holdings Permata. Saya perkenalkan anak saudara saya

Achmad Huzairie Bin Datuk'Achmad Shahrizat. Beliau akan gantikan saya selepas ini sebagai CEO Holdings

Permata mulai hari ini. Harap2 kerjasama kalian semua terhadap CEO baru kalian semua."

"Ha!!!....siapa...aku bermonolog sendiri...aku terkejut bila mendengar nama itu satu persatu di sebut

mengikut rima sebait-bait diucapkan oleh Datuk Ismail.Aku terkesima lalu mendongak tercari2 wajah yang

disebutkan.Aku mencari2 siapakah gerangan yang di sebutkan.Kerana nama itu seperti aku pernah

mendengarnya. Bial sahaja yang di perkenalkan itu berdiri aku sekali lagi terkesima dan terkejut bila

memandang wajah yang di maksudkan. Tiba-tiba aku seram sejuk(aku rasa aku sepucat mayat agaknya)bila

melihat wajahnya.Aku seperti nak pitam saja sebaik dia berucap."

"Ha!.....nama itu,aku tak mau ingat...bukan...bukan dia orangnya...sekali lagi aku terkesiam bila

melihat senyumannya. Aku kesejukan,tangan ku menggigil bila terpandangkan wajah CEO baru ku itu.

Kak Liya di sebelahku memandangku dengan cemas dan bertanyakan ku.Aku cuma mampu senyum yang tak

seceria seperti rakan2 sepejabat ku bila CEO baru itu memperkenalkan dirinya."

"Harap2 kerjasama kalian semua dapat memajukan lagi Holdings Permata ni dengan pesat lagi." Ucapan

itu aku terus keluar tergesa2 nasib la takda yang perasan aku berlalu dari situ,cuma kak Liya yang

menyedari aku keluar dari bilik mesyuarat tersebut."

"Aku terus menangis semau2 nya2 di bilik air melepaskan apa yang aku rasa kini."

"Aku berkata" Hairie napa aku jumpa ko di sini. aku dah sedaya upaya dan berdoa siang malam tidak akan

menemukan mu lagi. Napa ko jadi CEO baru kat sini.Tempat ni tempat aku memulakan kehidupanku, cita2 ku

napa ko aku temui ko di sini. Ha.....aku melepaskan tekanan yang berbaki."

"Kak Liya masuk ke bilik air dan mendapatkanku."Izzah ko ok ke? Ko kenapa...dia memengangku...."

tangan ko sejuk ni badan ko pun dah panas ni ko nak demam ni,aku hantar ko klinik ye...cian kat ko ni

agaknya sbb ko berhujan ni." Kerisauan kak Liya membuat aku semakin sedih dan aku segera memeluknya."

Ko ni jangan la cmni kita pegi klink ya."

"Aku sekadar mengangguk" Tima kasih Kak Liya"

"sama-sama"

Di rumah

"Aku tergiang2 lagi saat di perkenalkan CEO baru td."

"Mmmm.....kamu..."

"Sa...Sa...Saya...Nur Izzah Shahirah tuan."Dia memandangku dengan tepat ke mataku...Katanya

emmm....sa...saya..cam penah dengar nama awk ni tp kat mana ya...nama awk spt familiar sangat kat saya

"Aku berdoa dalam hati dia tidak mengecam dan mengenaliku."

"oh Ya...awk yang td...hehehe...dia tersenyum ke arahku..."

"Aku membalas dengan senyuman kelat" Ya saya tuan yang alah2 ya yang tu...tu...hehehe...kami sama2

tersenyum" aku tau dia perasan keadaan aku di dalam bilik mesyuarat td."

"Nama awk sweet cam orangnya."

"Tima kasih tuan Huzairie"

saat kami bersalaman aku semakin sejuk,kepala semakin berat menanggung berat.Padahal aku dah makan

ubat gak td selepas dari klinik"

"Awak tak apa2 kah cik Izzah"

"Aku hanya megisyarakan geleng kepala.Tanda kononnya tak apa2. saya kembali ke pejabat saya ya Tuan.

sebelum sempat melangkah sejauhnya aku terpolocok jatuh,namun aku sedar ada tangan yang memautkan

pantas. Sebelum aku terus hanyut aku cuma sempat menyebut hairie....kemudian aku tak sedar lagi"

p/s saya akan sambung karya saya ni sebab waktu saya taip ni mata saya dah ngantuk...sok saya ada praktikal keja lagi...sori la ya saya baru dalam penulisan2u ni...baru nak berjinak2 dengan penulisan2u. harap2 komen daripada anda semua agar saya dapat menyambung karya ini.tima kasih love u all... 14/7/09 2.00pm

1 ulasan:

hanie arissa berkata...

~ yEEEpiiiiiiiii... im firSt bca kak aNii pnya ceRpen.... huhuhuuu
~ LuV u la kak aNI... wtak princess aQ sokong.. mang gedik2.. huahuahuahua.....
~ pa pn aQ mau tgu PART seterusnya.. gUd LuCk kak aNi... :)
~ n aQ mau tgu WATAK aQ.. ada ka or tda... lau tda sdhnya.....
~ pa pn.. aQ GUMBIRA sgt2.. biar aQ nda ska membca.. aQ org first hbs bca cerpen ni...hehhehe.. jgn JILESSSSS
~ NDA SBR MAU TGU CRTA SETERUSNYA...